Home Page
 

BRODO

RETO PULFER
INAUGURAZIONE SABATO 8 NOVEMBRE ORE 18:00
DAL 11 NOVEMBRE AL11 GENNAIO 2015

LINK
- RETO PULFER CV
- RETO PULFER WORKS
- RETO PULFER EXHIBITIONS
EXTERNAL LINK
- RETO PULFER SITE
DOWNLOAD
- ENGLISH PRESS RELASE
- INVITATION CARD
- MAGAZINE PROMOTION
- HANDWHEEL
 
Reto Pulfer - Exhibitions view at dispari&dispari project
Reto Pulfer - Brodo 2014 - Exhibitions view at dispari&dispari project


COMUNICATO STAMPA: Sabato 8 Novembre alle ore 18.00 inaugura alla dispari&dispari project di Reggio Emilia ‘BRODO’ una mostra personale di Reto Pulfer (Bern, 1981). L’artista Svizzero esibisce negli spazi industriali della galleria un progetto espositivo in cui installazioni, pittura, performance e il pubblico, saranno coinvolti in un dialogo circoscritto alla ricerca di uno ‘stato’ che vada oltre la semplice percezione fisica delle opere in mostra. Questo mettere insieme elementi così distanti all’interno di un unico impianto scenico (opere-pubblico) è una prassi consona nella ricerca di Pulfer che mira con i suoi interventi a ridurre drasticamente quella soglia tra attore e spettatore. Un rapporto che emerge nelle sue installazioni ambientali nelle quali il pubblico è invitato ad entrare per interagire con quegli spazi e qui colori che estendono la sua pratica pittorica al di fuori dello spazio fisico dalla tela, nonché nelle sue performance di musica, aromi e azioni dove il pubblico ricopre un ruolo essenziale del lavoro stesso. Questa combinazione di caratteri e segni linguistici costituisce nella ricerca dell’artista un ‘modus operandi’ che talvolta ci può far apparire il suo lavoro come un atto teatrale che si consuma in un luogo e in un attimo unico nel tempo, generando situazioni impermanenti. Tutte queste caratteristiche appaiono evidentemente nell’esposizione ‘BRODO’ dove un’immensa figura evanescente fatta di Inchiostro su tessuto si fonde con i fumi e gli aromi sprigionati da una tazza di brodo degustata dai commensali. Un intento sottolineato da un breve testo introduttivo alla mostra scritto dell’artista che dice quanto segue:


Etimologia di 'Brodo' di Reto Pulfer,  2014

1. Un brodo è in cottura.

2. All'interno della pentola ci sono dei sacchetti di cotone pieni di spezie come cannella, cardamomo nero, anice stellato, semi di finocchio e di coriandolo.

3. Come parte della performance, le spezie saranno tolte dai sacchetti di cotone e ornate a forma di fantasma. Questo è un momento d'espressione.

4. L'immagine dell'invito della mostra è simile: un fantasma con occhi fatti di spezie.

5. Mentre il brodo è in cottura, il suo aroma riempie lo spazio espositivo.

6. Sopra il vapore galleggia un’altro grande fantasma fatto di tessuto. Con grandi occhi sta guardando il pubblico.

7. Così, la zuppa si trasforma in fantasma. Questo è il momento etimologico del mio metodo. In etimologia, si comprende il significato di una parola studiandone la sua storia e le sue relazioni.

8. Un cerchio non gerarchico d’idee uguali è in fase di creazione. Tuttavia, alcune idee cadranno fuori da questo stretto quadro concettuale.



* La mostra ‘BRODO’ sarà aperta al pubblico fino all’11 gennaio 2015.
Per maggiori informazioni sugli orari e i giorni di apertura visita www.dispariedispari.org




Reto Pulfer - Exhibitions view at dispari&dispari project
Reto Pulfer - Brodo 2014 - Wxhibitions view at dispari&dispari projcet
Reto Pulfer - Exhibitions view at dispari&dispari project
Reto Pulfer - Brodo 2014 - Wxhibitions view at dispari&dispari projcet


PRESS RELEASE:
On Saturday, November 8 at 6:00 pm the dispari&dispari project of Reggio Emilia opens 'BRODO' a solo exhibition by Reto Pulfer (Bern, 1981). In the industrial space of the gallery the Swiss artist shows an expositive project where installations, painting, performance, and public will be involved in a dialogue aiming at research of a 'state' that goes beyond a mere physical perception of the artworks exhibited. Putting together so distant elements in a single scene setting (public-works) is a Pufler’s typical practice, who is focusing on drastically reduction, with his attempts, of the threshold between player and viewer. A relationship that emerges in his environmental installations where public is invited to enter and interact with those spaces and colors that extend his painting practice outside of the physical space of the canvas and in his performances of sounds, smells and actions where the public plays a vital role in the work itself. This combination of characters and linguistic signs is in his exploration a 'modus operandi', which sometimes, make it look like his work as a theatrical act, that is consumed in a particular place in a unique moment, generating impermanent situations. All these features are obviously in 'BRODO' where a huge evanescent figure made of ink on fabric blends with smokes and aroma given off by a cup of soup tasted by guests. An intention highlighted by a short introduction to the exhibition written by the artist who says the following:

Etymology of 'Brodo' by Reto Pulfer,  2014

1. A broth is being cooked.

2. Inside the cooking pot there are cotton bags filled whole spices such as cinnamon, black cardamom, star anise, fennel seeds and coriander seeds. 

3. As part of the performance, those spices will be taken out of the cotton bags and ornamented into the shape of a ghost. This is a moment of expression. 

4. The image of the exhibition's invitation is similar: a ghost with eyes made out of spices.

5. While the broth is being cooked, the smell of the broth fills the exhibition space. 

6. Above the steam floats another large ghost made out of textile. It is watching the audience with big eyes. 

7. Thus, broth turns into ghost. This is the etymological moment of the method. In etymology, one understands words when looking at their histories and their relationships. 

8. A non-hierarchical circle of equal ideas has been created. Nevertheless, some ideas fall outside this narrow conceptual framework.


* The exhibition 'BRODO' will be open until 11 january 2015. 
For more information on times and opening days please  visit www.dispariedispari.
org

 

Reto Pulfer is interested in the sensibility of material, often finding and recycling things from domestic life, such as bed sheets, clothes, dried pasta, spices etc., but also organic objects from the outside world, such as moss, stones and even light. Stitched, knotted, wrapped together or carefully arranged, these materials trigger a tactile experience. Pulfer's practice includes performance, sound, sculpture, clay and fabric works. The size of his works can vary dramatically, from small works on paper and ceramics, to metres of fabric suspended from walls and ceilings inside a room to form temporary tent-like environments. These bigger installations strive to create an atmospheric space, creating a phenomenological experience that wraps itself through day, night and mood.

The notion of suspension encompasses Pulfer’s body of work as a whole, both formally and conceptually, physically and metaphorically — take for example Inselgeist ls (2012), part performance, part installation, a ghost that changes its appearance with the wind and light. For Pulfer suspension is a physical state of precarious equilibrium, both uncertain and experiential. Colour is another pivotal feature in Pulfer’s practice. There is a reoccurrence of the blue of sea and sky, greenish nuances, and yellow, orange and red, hinting at the coexistence and interaction of meditative and earthy elements, as well as the happenstance that occurs through the choices necessitated by commercial manufacturing.


Reto Pulfer - Exhibitions view at dispari&dispari project
Reto Pulfer - Brodo 2014 - Wxhibitions view at dispari&dispari projcet


RETO PULFER è interessato alla sensibilità dei materiali, spesso trovando e reciclando cose dalla vita domestica, come lenzuola, vestiti, pasta secca, spezie, ecc, ma anche oggetti organici provenienti dal mondo esterno, come il muschio, pietre e persino la luce. Cuciti, annodati, avvolti insieme o disposti con cura, questi materiali innescano un'esperienza tattile. La ricerca artistica di Pulfer comprende la performance, musica, scultura, argilla e opere in tessuto. La dimensione dei suoi lavori può variare notevolmente, dalle piccole opere su carta o ceramica, a quelle grandi di tessuto appese ai muro e al soffitti di una stanza, per dar vita ad ambienti temporanei tipo tenda. Queste installazioni più grandi si sforzano di creare uno spazio atmosferico, creando un'esperienza fenomenologica che si avvolge con il giorno, la notte e l'umore.


La nozione di sospensione è contenuta nelle opere di Reto Pulfer nel suo complesso, sia formalmente che concettualmente, fisicamente e metaforicamente - Prendiamo ad esempio ls Inselgeist (2012), in parte installazione, in parte performance, un fantasma che cambia il suo aspetto con il vento e la luce. La sospensione è per Pulfer uno stato fisico di equilibrio precario, incerta ed empirica. Il colore è un altro elemento fondamentale nella pratica di Pulfer. C'è un ripetersi del blu del mare e del cielo, sfumature verdi, giallo, arancione e rosso, suggerendo la coesistenza e l'interazione tra il meditativo e gli elementi della terra, così come la casualità che avviene attraverso le scelte rese necessarie dalla produzione commerciale.


////////

RETO PULFER is interested in the sensibility of material, often finding and recycling things from domestic life, such as bed sheets, clothes, dried pasta, spices etc., but also organic objects from the outside world, such as moss, stones and even light. Stitched, knotted, wrapped together or carefully arranged, these materials trigger a tactile experience. Pulfer's practice includes performance, sound, sculpture, clay and fabric works. The size of his works can vary dramatically, from small works on paper and ceramics, to metres of fabric suspended from walls and ceilings inside a room to form temporary tent-like environments. These bigger installations strive to create an atmospheric space, creating a phenomenological experience that wraps itself through day, night and mood.

The notion of suspension encompasses Pulfer’s body of work as a whole, both formally and conceptually, physically and metaphorically — take for example Inselgeist ls (2012), part performance, part installation, a ghost that changes its appearance with the wind and light. For Pulfer suspension is a physical state of precarious equilibrium, both uncertain and experiential. Colour is another pivotal feature in Pulfer’s practice. There is a reoccurrence of the blue of sea and sky, greenish nuances, and yellow, orange and red, hinting at the coexistence and interaction of meditative and earthy elements, as well as the happenstance that occurs through the choices necessitated by commercial manufacturing.

 


FOTO PERFORMANCE


Reto Pulfer - Foto Performance
Reto Pulfer - Brodo 2014 - Performance view at dispari&dispari projcet
Reto Pulfer - Foto Performance
Reto Pulfer - Brodo 2014 - Performance view at dispari&dispari projcet
Reto Pulfer - Foto Performance
Reto Pulfer - Brodo 2014 - Performance view at dispari&dispari projcet
Reto Pulfer - Foto Performance
Reto Pulfer - Brodo 2014 - Performance view at dispari&dispari projcet
Reto Pulfer - Foto Performance
Reto Pulfer - Brodo 2014 - Performance view at dispari&dispari projcet
Reto Pulfer - Foto Performance
Reto Pulfer - Brodo 2014 - Performance view at dispari&dispari projcet
Reto Pulfer - Foto Performance
Reto Pulfer - Brodo 2014 - Performance view at dispari&dispari projcet
Reto Pulfer - Foto Performance
Reto Pulfer - Brodo 2014 - Performance view at dispari&dispari projcet
Reto Pulfer - Foto Performance
Reto Pulfer - Brodo 2014 - Performance view at dispari&dispari projcet
 
 


Ideazione:
Artista:
A cura di:
Indirizzo:
Inaugurazione:
Periodo:


Tel:
Fax:
Info:

BRODO
dispari&dispari project
Reto Pulfer
Andrea Sassi
Via V.Monti 25, Reggio Emilia
Sabato 8 novembre 2014, ore 18.00
Fino al 11 gennaio 2015
da martedì a venerdì dalle 15.00 - 19.30
sabato e domenica su appuntamento
+39.335.6097304
+39.0522.557344
info/at)dispariedispari.org
www.dispariedispari.org
www.retopulfer.com